Vælg en side

I 2025 har Renault lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner. Samtidig lanceres fremtidens Renault 5. Dette er enkelte elementer i den nye, ambitiøse Renaulution plan fra Groupe Renault CEO Luca de Meo

CEO hos Renault – Luca de Meo – præsenterede i dag, hvad der konkret ligger i begrebet Renaulution – et begreb han lancerede i kort før jul. I dag stod det klart, at Renaulution betyder en revolution i Renault.

De næste fem år bliver mildest talt travle med lanceringen af ikke færre end 14 nye modeller. Syv af disse befinder sig i C/D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være hel-elektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV. De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 % af salget i fremtiden

Sjælen i et mærke, ligger i dets historie, og uden at kigge tilbage – men derimod fremad, præsenterer Renault også en helt ny prototype, der i den grad hylder fortiden, men connecter med fremtiden.

Der er tale om den nye Renault 5 prototype. Med stærke designdetaljer fra fortidens kultbil, stoftag, brede skærme og kompakt ydre, tager man med ny teknologi Renault 5 ind i fremtiden, som en 100 % elektrisk bil.

Renaulution betyder også fortsat lederskab i Europa, når det handler om bæredygtig transport. Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet.

Seneste skud på stammen er E-TECH teknologien, en hybrid teknologi med mere en 150 patenter, og med erfaringer fra Formel 1. – og rejsen fortsætter. Det sker gennem øget elektrificering og brintløsninger til LCV-markedet i et tæt samarbejde med Plug Power – global leder i brændselscelle teknologi.

Teknologisk vil Renault fremme ”The Software Republic”, et åbent økosystem, dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik. Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står ”The Software Factory”, der samler mere end 1000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services – og dette er blot begyndelsen

”Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri. Vi vil styrker vores lederskab indenfor elbiler, og vi investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025. Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services” udtaler Groupe Renault CEO Luca de Meo.

Renault vil med andre ord udvikles sig massivt indenfor tre områder. Tech, service og ren energi.

Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem, hvor man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how og beskytte vores suverænitet, når det handler om nøgleområder som big data. Konkret vil det gøre Renault i stand til at udstyre vores biler med cutting edge AI teknologi og cyber security systemer.

Som servicebrand skal man tilbyde de bedste løsninger. Blandt andet vil Renault allerede fra næste år introducere My link – et helt nyt infotainment system med indbyggede Google funktioner. Renault vil dermed være den første producent, der tilbyder Google services til mass market biler.

Men der er også tænkt på bæredygtighed – og hvordan vi kan bevare vores biler længere end i dag. Takket være den ombyggede fabrik i Flins udenfor Paris vil man ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer til nutiden. For eksempel ved at ombygge små dieselvarevogne til at køre på biogas eller el. Også når det handler om at håndtere brugte batterier – har Renault en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i biler.