Vælg en side

Dacia har netop i dag løftet sløret for de næste fem års strategi. I fremtiden etableres et stærkere samarbejde mellem Lada og Dacia for at øge effektivitet og konkurrencekraft, og for første gang vil man præsentere en SUV i C- segmentet.

”Dacia forbliver Dacia. Vi vil altid tilbyde robuste biler til attraktive priser. Men med etableringen af en ny forretningsenhed, hvor Dacia knyttes sammen med Lada, kommer vi til at benytte den fælles CMF-B platform, og vi vil udnytte synergien med Lada til udvikling af nye fælles produkter. Første produkt vil blive en SUV i C-Segmentet”, siger Denis le Vot direktør for for Dacia og Lada.

Gennem de seneste 15 år har Dacia haft succes med opskriften på at skabe billige og driftssikre biler. Både Dacia Duster og Dacia Sandero er bestsellere i deres kategorier. Med salg i 44 lande og indtil nu syv mio. solgte biler, er Dacia en ubetinget succes for Groupe Renault.

For yderligere at styrke sin position investerer Dacia i en fælles fleksibel platform, der gør det muligt at gå fra fire forskellige platforme til blot en enkelt – en platform, der som passer til i alt 11 forskellige karosserivarianter.

Allerede nu er Dacia aktuel med introduktionen af den nye Dacia Sandero og Sandero Stepway, og om kort tid introduceres den banebrydende Dacia Spring Electric. Europas billigste elbil, der både er designet som varevogn, delebil og som almindelig personbil.

Med Dacias nye konceptbil – Dacia Bigster – bevæger Dacia sig for første gang op i C-segmentet. Den nye SUV er 4.6 meter lang. Bag de ydre dimensioner gemmer der sig et rummeligt indre. Som Dacia mærkets fremtidige spydspids vil Bigster kunne fås med el- og hybridmotorer.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår Dacia Bigster går i produktion.