Vælg en side

I 2011 lancerede Renault sin første rigtige elbil – Renault Zoe. Ti år senere er den solgt i mere end 234.000 styks. Nu løftes sløret for endnu en kommende bestseller – Renault Mégane eVision.

I alt har Renault allerede solgt 350.000 elbiler i Europa, og har dermed den gule førertrøje, når det gælder elbiler. Og med dagens udmelding fra Luca de Meo – CEO Groupe Renault – er det helt klart, at der satses massivt på el i fremtiden.

Groupe Renault har en klar vision. I 2022 vil alle nye biler fra Renault være elektrificeret – enten som hybrid, plug in hybrid eller som ren elbil.

Første nye rene elbil fra Renault bliver Mégane eVision, der netop er vist som konceptbil. Naturligvis ikke helt som den kommer til at se ud, når den rammer gaderne næste år, men det er tæt på.

Mégane eVision er inspireret af show bilen MORPHOZ, og er første model i en helt ny generation af elbiler fra Renault. Bilen er en hatchback og bygget på den såkaldte CMF – EV platform.

Med sine blot 4.21 meter og akselafstand på 2.70 meter er det en kompakt bil i C segmentet. Højden er 1.50 meter og bredden er 1.80, mens vægten siger 1650 kilo.

Men, da det er en elbil, har den – trods det faktum, at den er 15 centimeter kortere end den nuværende Megane Hatchback – samme interiørplads.

Designmæssigt og teknologisk er Mégane eVision helt nyudviklet. Kernen i Mégane eVision er en el motor, der yder 217 hk og et batteri på 60 kWh. Den lader med 130 kW DC, og har en WLTP-rækkevidde på 450 km.

Modsat Renault Zoe, der kun fås som ren elbil – vil Mégane eVision eksistere side om side med den normale Renault Mégane, der i øvrigt kan fejre 25. år som en af de bedst sælgende Renault modeller. Platformen som Mégane eVision er bygget på, vil danne baggrund for endnu en ren elbil fra Renault.

Renault Mégane eVision lanceres senere næste år.